Een dag uit het wonderlijke leven van een bewindvoerder!

Mijn dag begint standaard vroeg! Niet omdat ik dat zelf zo graag wil, maar zoontje lief roept stipt om 6:15: WAKKER!! Ik dus ook... Gewapend met een goede bak koffie begin ik 's ochtends op kantoor. Op verschillende tijden, net hoe het uitkomt. Soms zit ik 8:00 paraat, soms loop ik pas om 9:00 binnen. Zolang ons team maar bezet is, is iedereen vrij in de werktijden.

Meestal begin ik met de bankzaken: bankmutaties van mijn cliënten. Ik controleer welke betalingen en ontvangsten verschillen t.o.v. het budgetplan die ik vooraf maakte op basis van de financiële post en mails. De bedragen pas ik vervolgens aan en controleer of de budgetplannen nog steeds sluitend zijn.

Bij kans sta ik tegelijkertijd cliënten telefonisch te woord. Zij bellen meestal met de vraag of er ruimte is voor extra leefgeld, maar soms ook over hele andere kwesties. Ook werk ik mijn mails door en maak ik rapportages voor de kantonrechter die hiermee toezicht houdt.

Niet dat ik iedere ochtend uitsluitend op kantoor te vinden ben. Ik heb wekelijks een intake gesprek met een nieuwe cliënt en de betrokken begeleider of hulpverlener. Deze intakes vinden altijd plaats bij de cliënt thuis. Als de aanvraag van bewind is ingediend, komt hier vaak een zitting uit voort. Ik ben dan ook bijna kind aan huis in de rechtbank voor de behandeling van de bewindvoeringsaanvragen. Daarnaast heb ik geregeld afspraken voor huisbezoeken wanneer wij verhuizingen of ontruimingen voor onze cliënten coördineren.

Om een uur 13:00 lunchen we met z'n allen in de keuken en is het even tafeltennis troef.

's Middags duik ik meestal in de cliëntendossiers voor financiële vraagstukken. Onze cliëntgroepen zijn divers: veelal lichtverstandelijke beperkte cliënten, cliënten met een psychiatrische problematiek of met dementie. Dat maakt dat de werkzaamheden, de (schulden)problematiek en relevante rechtsgebieden ook veel variëren. Het maakt mijn werk superafwisselend. Zo ben ik de ene keer betrokken bij een ontruiming van een zwaar vervuilde huurwoning van een zogenaamde "hamsteraar" en verzorg ik een andere keer de verkoop van een bovenwoning in de dure PC Hooftstraat.

Ik probeer altijd een goede balans te vinden tussen mijn financieel administratieve taken en bezoeken buitenshuis. Vanzelfsprekend ga ik ervoor dat mijn cliënten z.s.m. financieel veilig en stabiel zijn. Hiervoor maken wij gebruik van een gespecialiseerd softwaresysteem.

Het geeft mij een goed gevoel dat mijn team en ik, cliënten figuurlijk financieel uit de goot halen en dat ik financiële uitbuiting van kwetsbare mensen voorkom. Geen dag is hetzelfde en iedere cliënt verschilt in zijn of haar persoonlijke situatie.