Meelopen bij de ambulante ondersteuning van Cordaan

Alle medewerkers lopen jaarlijks een dagdeel mee in de praktijk. Zo ervaren wij zelf wat onze ketenpartners aan problematiek op hun pad krijgen en kan er gespard worden in gerichte casussen. Om vervolgens de centrale vraag te beantwoorden: “Waar kunnen wij nog beter aansluiten en ontzorgen?”. Ditmaal aan het woord: bewindvoerder Gerwin Rutgers die meeliep bij de ambulante ondersteuning van Cordaan.

“Voor de werkstage heb ik op een dagdeel meegelopen met de Ambulante Ondersteuning van Cordaan. Ilhame Chami (stagiair) was eveneens aanwezig bij de werkstage.


Bezoek bij werk van cliënten

In de ochtend haalde de ambulante ondersteuner ons op van kantoor, samen zijn we richting het werk van een gezamenlijke cliënt gegaan. Deze cliënt is door Pantar gedetacheerd bij een groot vervoersbedrijf uit de regio. We hebben een praatje gemaakt met de cliënt en hij heeft ons laten zien wat hij allemaal precies doet. In het praatje konden we direct zaken bespreken die overlap hebben in persoonlijke begeleiding en de financiële kant.

Na het werkbezoek bij de gezamenlijke cliënt zijn we bij een kringloop in de omgeving een andere cliënte gaan bezoeken. Cliënte heeft geestelijke problematiek en werkt op vrijwilligersbasis bij de kringloop. Ze kon ons een aantal zaken vertellen waar de ambulante ondersteuner zich voor heeft ingespannen in haar leven, waaronder het vrijwilligerswerk. De inzet van de ambulante ondersteuning heeft daar direct gezorgd voor een zinvoller leven, één waarin ook deze cliënt er toe doet.

Afsluitend zijn we bij een cliënt op bezoek gegaan waarvan Cordaan van mening is dat zij beschermingsbewind zou moeten hebben. Op dit moment worden de financiën gedaan door de meerderjarige kinderen, maar dit gaat niet goed. De ambulante ondersteuner houdt zich vaak bezig met financiële zaken in dit huishouden, terwijl zij daar helemaal niet voor is. Ter plaatse hebben we gebeld met Fibu voor meer informatie over budgetbeheer, waarmee we het verschil tussen budgetbeheer en beschermingsbewind hebben kunnen verduidelijken.

Laatstgenoemde cliënt was eerder aangemeld voor een intake bij ons kantoor, maar dit is ingetrokken omdat de kinderen beschermingsbewind als té beperkend zagen. De ambulante ondersteuner heeft aangegeven dat zij zich in dat geval zich niet meer bezig wil houden met de financiën van deze betreffende cliënt.

Gezamenlijk hebben wij een tweetal cliënten en er was dus al een aanmelding voor een derde. Bij onze gezamenlijke cliënten hebben wij samen één op één meegemaakt wat voor een positieve impact beschermingsbewind met zich mee kan brengen. De eerstgenoemde cliënt van de dag begint te glunderen als je hem vraagt over het bewind. Er was in zijn situatie sprake van financieel misbruik door familieleden, waardoor hij eindelijk financiële veiligheid ervaart.


Waardevolle dag

De dag was voor mij vooral waardevol omdat ik kon zien hoe zwaar het werk kan zijn voor de Ambulant ondersteuners/verpleegkundigen. Ze zijn veelal bezig met mensen met beperkingen waarbij continue herhaling noodzakelijk is. Ik heb zeer veel respect voor de beroepsgroep, zelf was ik toch erg blij dat ik mij dagelijks mag richten op cijfertjes en de wet.