Wat gebeurt er bij een intakegesprek?
Het intakegesprek is de eerste kennismaking. Het vormt de basis van een goede samenwerking en is de start van de aanvraag. We bespreken de financiële en persoonlijke situatie van de cliënt en leggen duidelijk uit wat bewind en/of mentorschap inhoudt. Lees meer over hoe wij dit aanpakken en welke onderdelen specifiek besproken worden. https://www.beaufin.nl/bewindvoering/wat-is-bewind... & https://www.beaufin.nl/mentorschap/wat-is-mentorsc...
We passen de inhoud van het intakegesprek en ons taalgebruik aan, aan het niveau van de cliënt. Ook de duur van het gesprek varieert per situatie. Wanneer de cliënt geestelijk en lichamelijk goed in staat is om het gesprek te voeren en te begrijpen, dan duurt het intake gesprek normaliter zo’n 45-60 minuten.
Wat gebeurt er bij een eerste gesprek met onze bewindvoerder?
Wanneer wij een aanmelding ten behoeve van een nieuwe cliënt ontvangen, plannen we eerst een kennismakingsgesprek in. Dit gesprek is meestal bij de cliënt thuis of waar de cliënt is opgenomen. Thuis voelt de cliënt zich vaak meer op zijn/haar gemak en heeft de cliënt meer gegevens bij de hand. Het doel is om een helder beeld te krijgen van de situatie en om vertrouwen op te bouwen.
Wat bespreken we?
- De aanleiding voor de aanmelding: psychische of lichamelijke problematiek, de financiële zorgen.
- De werking van het bewind en/of mentorschap: hoe vraag je het aan, wat doet de bewindvoerder/mentor, wat cliënten wel en niet meer zelf doen, hoe de communicatie verloopt, hoe geld wordt beheerd.
- De huidige financiële situatie: denk aan bankzaken, inkomsten, uitgaven, openstaande schulden, betalingsachterstanden.
- Persoonlijke omstandigheden: werk, gezin, gezondheid, ondersteuning vanuit netwerk of hulpverlening, aanwezigheid van een geldig ID bewijs.
- Aanvraagformulieren om de aanvraag te kunnen indienen: als er een wederzijds goed gevoel aan het gesprek wordt overgehouden, kan de bewindvoerder/mentor de formulieren in orde maken en ter ondertekening aanbieden.
Wat kunnen zorgprofessionals verwachten na het doen van een aanmelding?
Je mag erop rekenen dat wij zorgvuldig communiceren, duidelijke uitleg geven aan de cliënt en direct in kaart brengen wat er nodig is. Als je bij het gesprek aanwezig bent, betrekken we je op een professionele manier en houden wij je op de hoogte van de voortgang van de aanvraag.
Respect en samenwerking
We nemen altijd de tijd om vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen. De cliënt krijgt uitleg in begrijpelijke taal, en we zorgen dat de eerste stap richting de beschermingsmaatregel wordt gezet.
Heb je een cliënt die mogelijk baat heeft bij bewindvoering? Neem gerust contact met ons op. Een mailtje naar info@beaufin.nl of telefoontje naar 020-30 80 365 zal volstaan.
